5 jaar vertraging voor tweede Britse hogesnelheidslijn

Alsof de Brexit en de daarmee verband houdende regeringscrisis al niet genoeg bron van hilariteit waren, ook met de aanleg van de tweede Britse Hogesnelheidslijn loop het niet vlot. De Britse minister van Verkeer, Grant Shapps, deelde recent namelijk mee dat de ingebruikname van de hogesnelheidslijn HS2 tussen Londen en Birmingham 5 jaar vertraging zou oplopen. Deze aankondiging kwam er nota bene op minder dan 3 maanden na de toewijzing van de concessie, door de Britse minister van Vervoer (DfT) aan het nieuw opgerichte ‘West Coast Partnership’. Concessie die vanaf 2026 ook de hogesnelheidstreinen via het eerste deel van de HS2 moet omvatten.

Dit uitstel tot 2031 heeft betrekking op de voltooiing van de eerste fase. Voor de voltooiing van de volgende fases, waarin inbegrepen de antennes naar Manchester en Leeds zou moeten worden gewacht tot ergens tussen 2033 en 2035, of misschien zelfs tot 2040.

Mits er gefaseerd zou worden te werk gegaan zou het een optie kunnen zijn om te overwegen het eerste deel van de nieuwe hogesnelheidslijn reeds vanaf 2028 te openen. Daarvoor zou eveneens ook de voltooiing van het nieuwe Londense eindstation in Euston, moeten worden uitgeseld tot 2030-2031.

Een en ander heeft ook gevolgen voor het kostenplaatje want de kostprijs zou stijgen 81 à 88 miljard pond (90,5 tot 98,4 miljard euro), dit tegen de huidige prijzen maar rekening houdend met de inflatie. Waar in 2015 werd gerekend op een kostprijs van 55,7 miljard pond, zou dit bij een ongewijzigde inflatie oplopen tot ergens tussen de 72 en 78 miljoen pond.

Deze vertragingen en extra kosten mogen aanzienlijk worden genoemd en zijn het resultaat van een nieuwe raming van HS2 Ltd, de onderneming die belast is met de uitvoering van het project.

HS2 Ltd anticipeert op de conclusies van de regeringscommissie om het project tegen het eind van dit jaar al dan niet definitief groen licht te geven.

Deze nu aangekondigde aanpassing van de timing en kosten, die rekening houden met de hoge inflatie van de kosten van openbare werken in het Verenigd Koninkrijk, blijkt het gevolg te zijn van “veel moeilijker dan verwachte” geologische omstandigheden op de route tussen Londen en Birmingham.

Op het vlak van grote Britse spoorwegprojecten lijkt Groot-Brittannië niet bepaald te getuigen van een hoge snelheid. Zo kwam de eerste Britse hogesnelheidslijn, tussen Dover en Londen er in 2009, 15 jaar na de opening van de kanaaltunnel op 6 mei 1994 en van de start van Eurostar op 14 november van datzelfde jaar. Sindsdien blijven de Britten verstoken van verdere hogesnelheidsexpansie.

Maar ook de opening van de oversteek van de RER ‘Crossrail Oost-West Londen’ (Elizabeth Line), loopt vertraging op. Waar de opening van deze lijn oorspronkelijk was gepland voor het einde van vorig jaar, is dit nu uitgesteld tot eind 2020 of zelfs begin 2021.

Bron: ‘La Vie du Rail’

Deel dit op:
Dit bericht is geplaatst in Mobiliteit, Samenleving. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.