De Waalse busmaatschappij TEC, tegenhanger van de bij ons beter bekende “De Lijn” , bestelde enkele dagen geleden bij Volvo Buses 11 hybride elektrische bussen van het type 7900. Voor Volvo Buses is dit een belangrijk order en dit niet alleen omdat het voor deze leidinggevend busbouwer tot dusver het omvangrijkste order van elektrische hybride bussen is, maar ook omdat het voor deze busbouwer in ons land moeilijk is om voet aan grond te krijgen bij overheidsbestellingen. Alles alles verder naar wens verloopt moeten deze elektrische hybride bussen nog eind dit jaar in het Naamse straatbeeld verschijnen.
Over de elektro-mobility strategie van Volvo Bussen verscheen reeds eerder een en ander in deze kolommen. Zo bv. op 21 mei 2015 een tekst met de titel “De vol-elektrische standaardbus komt er aan !” en op 2 januari 2015 een tekst met de titel “Over salariswagens en hybride bussen“.
Er verder nog even aan herinneren dat deze hybride elektrische standaardbus voor 70% van zijn tijd in elektrische modus kan rijden. Een kleine en lichte dieselmotor zorgt voor de overige 30 % van de reistijd. De batterijen worden in een minimum van tijd (slechts enkele minuten) opgeladen aan de eindpunten van de buslijn(en). In vergelijking met een gelijkbaardige dieselbus met Euro6-motor, en dit overeen stadstraject van 10 km, verbruikt deze hybride bus tot 60% minder energie waarbij er tussen de 75 en 90% minder uitstoot is van koolstofdioxide (cijfer afhankelijk van het type brandstof waarmee wordt vergeleken).
De elektrische hybride bus van Volvo Buses was eind oktober te aanschouwen en te beproeven op de laatste editie van Busworld in Kortrijk. Ondergetekende had alvast de eer om een overtuigende testrit in uitsluitend elektrische modus te kunnen meemaken en is nog meer dan vroeger overtuigd van de kwaliteit die Volvo Buses op het vlak van hybride bussen te bieden heeft.
De Belgische busbouwer Van Hool heeft weliswaar de eer om met zijn ExquiCity als quasi enige met een drieledige hybride bus op de markt te komen, en ook deze bus mocht ondergetekende reeds twee maal beproeven, maar toch moet worden vastgesteld dat de ExquiCity veeleer een platform is voor een trambus (een bus die uiterlijk lijkt op een tram) waarin een motortype naar wens kan worden ingebouwd, maar dat het hier toch nog wachten is op vernieuwende motortypes. Waar Van Hool al zijn eieren in de mand van de waterstofbus lijkt te leggen, blijft het wachten op een commercialisatie van dit type bus. Maar naar verluidt heeft Van Hool wel een drieledige elektrische bus aangekondigd voor het stadsnet van Hamburg.
Feit is dat Volvo Buses ondertussen wereldwijd marktleider is en blijft inzake de verkoop van hybride bussen met parallelle aandrijving.