De nieuwswebsite van de VRT (deredactie.be) dd. 10/12/2014*:
“Vanaf 2016 zullen alle Vlaamse gemeenten vervuilende auto’s uit hun wooncentra kunnen bannen. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) wil zelfs dat de gemeenten daarvoor boetes kunnen opleggen… Concreet zou Schauvliege vooral dieselwagens viseren, omdat die het meest vervuilend zijn. Alle dieselwagens geproduceerd voor 2005 worden uit stadscentra gebannen. Voor benzinewagens is de regel minder streng: daar worden alle auto’s geproduceerd voor 1992 verboden.”
Zowel de steden Brussel als Antwerpen hebben reeds concrete plannen in die zin, maar in een eerdere bijdrage “Over salariswagens en hybride bussen / Hybride stadbussen voor een zuiverder stadslucht bestempelde ik de plannen van de stad Antwerpen als niet ernstig. Het zou om een symbolische regelgeving gaan die geen echte zoden aan de dijk brengt. Daarenboven zet dit geen rem op de salariswagens terwijl het vooral minder gegoede gezinnen zijn die tweedehandswagens aankopen of die langer dan 5 of zelfs 10 jaar van hun personenwagen bijhouden.
In diezelfde bijdrage verwees ik ook naar de plannen van het stadsbestuur van Parijs die wel flink wat meer vlees om het lijf hebben. Burgemeester Anne Hidalgo wou namelijk vanaf 1 januari 2020 àlle dieselverkeer, m.a.w. ook bussen en vrachtwagens, binnen de stadsring (Boulevard Périfphérique) verbieden. Wel moest alles nog worden goedgekeurd door de Parijse gemeenteraad, wat sinds 9 februari ll. een feit is.
Het is een stappenplan waarbij reeds op 1 juli van dit jaar de eerste maatregelen van kracht worden.
- Vanaf 1 juli 2015 zijn de vrachtwagens en bussen die vóór 1 oktober 2001 werden ingeschreven, zeven dagen op zeven tussen 8 en 20 uur niet meer welkom in de straten van de binnenstad.
- Vanaf 1 juli 2016 wordt deze maatregel ook van toepassing op personenwagens die ingeschreven werden vóór januari 1997. Volgens de burgemeester van Parijs is dat één wagen op de zeven. Ook motor- en bromfietsen die dateren van vóór oktober 2000 en bestelwagens die dateren van vóór 1997 vallen onder de maatregel. Deze verschillende voertuigen worden wel nog getolereerd tijdens het weekend.
- Tusseen 2017 en 2020 komen progressief ook de nog niet verbannen dieselwagens aan de beurt, om te eindigen bij de dieselwagens die dateren van vóór 2011.
- Ondertussen zullen er progressief verkeerszones komen die enkel toegankelijk zullen zijn voor weinig vervuilende vervoermiddelen, zoals bv. elektrische wagens.
Om deze overgang naar een (quasi) dieselloze Parijse binnenstad te begeleiden, is een bedrag van 1,7 miljard euro voorzien. Zo zouden de particuliere bezitters van auto’s van vóór 2001 een tegemoetkoming krijgen. Een reductie tot 400 euro is voorzien bij de aankoop van een elektrische fiets. Ook zouden ze een korting krijgen bij het gebruik van deelfietsen en deelauto’s.
Kleine zelfstandigen zouden nu reeds financieel aangemoedigd worden om hun huidige dieselvoertuigen te vervangen door elektrische voertuigen of door voertuigen op gas. Zij krijgen een premie ten bedrage van 15% van de aankoopprijs, met een maximum van 9.000 euro.
Nico Callens
* http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2176093
Bron: magazine “Auto Plus” (http://news.autoplus.fr/)
Voor wie er meer wil over weten:
- http://news.autoplus.fr/news/1491131/Pollution-Voiture-Diesel-Paris-Anne-Hidalgo
- http://news.autoplus.fr/news/1490840/Paris-Plan-Pollution-Hidalgo-Circulation
- http://news.autoplus.fr/news/1490799/Paris-Pollution-Diesel-Interdiction-Circulation