Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the stop-user-enumeration domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114 Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentyten domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893 {"id":923,"date":"2019-07-05T19:49:50","date_gmt":"2019-07-05T18:49:50","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/?p=923"},"modified":"2019-12-15T20:48:28","modified_gmt":"2019-12-15T19:48:28","slug":"zelfsturende-mini-minibusjes-in-opmars","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/zelfsturende-mini-minibusjes-in-opmars\/","title":{"rendered":"Zelfsturende mini-minibusjes in opmars"},"content":{"rendered":"\n

Het\nvoorbije voorjaar regende het berichten waarbij initiatieven met zelfsturende minibusjes\nwerden aangekondigd of reeds werden opgestart. Deze minibusjes blijken\nduidelijk tot de verbeelding te spreken maar zijn ze wel echt nuttig ?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

In Mondig Mobiel nr. 126 (oktober 2018) plaatste Stefan\nStynen, voorzitter van TreinTramBus, enkele kritische kanttekeningen bij dit\nfenomeen. Hij had vooral geen goed oog in de intentie van het Mechelse\nstadsbestuur om de citypendel te gaan vervangen door dergelijke zelfsturende\nmini-navettebusjes.<\/p>\n\n\n\n

Die citypendels waren reeds een manier om de reguliere\nlijnbus uit het Mechelse stadscentrum te weren en nu zouden ze die op hun beurt\ngraag vervangen zien door nog kleinere zelfsturende mini-navettebusjes die hoop\nen al plaats bieden aan maximum  6\n(Ligier EZ10, Bestmile) tot 15 personen (Navya autonom shuttle).<\/p>\n\n\n\n

Een andere vrees van Stefan Stynen is dat ze massaal\nreguliere lijnbussen gaan vervangen: \u201cOm\nte voorkomen dat onze wegen straks vol staan met zelfkruipende dozen met even\nweinig passagiers als de gemiddelde auto vandaag, zal de overheid sturend\nmoeten optreden en een beleid uitstippelen\u2026\u201d.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Interessant in dat kader is het\nAvenue-project (https:\/\/h2020-avenue.eu) dat van de Euro\u00adpese commissie 22\nmiljoen euro steun ontving om voor een periode van 4 jaar 4 pilootprojecten\n(Lyon, Gen\u00e8ve, Kopen\u00adhagen en het Groothertogdom Luxemburg) te ondersteunen.\nAan dit project werken 16 partners, uit 7 verschillende landen mee. Anderzijds\nis verzekeraar AXA in deze partner van zowel constructeur Navya als de\nLuxemburgse busexploitant Sales-Lentz, die beiden partner zijn in het\nAvenue-project.<\/p>\n\n\n\n

Doelstelling van het Avenue-consortium is het aanbieden van\neen nieuw concept  dat niet verstorend\nwerkt voor het meer traditionele openbaar vervoer. Bijgevolg is het geenszins\nde bedoeling om bestaand openbaar vervoer te gaan vervangen. Wel om openbaar\nvervoer aan te bieden waar dit nog niet aanwezig is en waar het organiseren van\ntraditioneel openbaar vervoer t\u00e8 duur is. Ook wordt aan specifieke doelgroepen\ngedacht zoals personen met een beperkte mobiliteit, maar evenzeer aan personen\ndie men moet overtuigen om de particuliere wagen aan de kant te laten staan\nmaar voor wie die \u201clast mile\u201d een te grote afstand is om te voet af te leggen.  <\/p>\n\n\n\n

\"\"
Een Navya-navettebusje in Luxemburg-stad, ter hoogte van het nieuwe spoorwegstation “Pfaffenthal \/ Kirchberg”.<\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\n

Dergelijke minibusjes\nzijn niet nuttig om\ngrote geconcentreerde vervoerstromen op te vangen. Het kan dan ook niet de\nbedoeling zijn om met dergelijke navettebusjes reizigers op te vangen waarvan\nde eindhalte van de streekbus aan de rand van steden gelegen is. Daarvoor zijn\nstadstrams met hoge capaciteit veel nuttiger.<\/p>\n\n\n\n

Reizigers van een aangekomen vliegtuig vanuit de tarmac naar\nde aankomsthal brengen, is evenmin een goed idee. Daarvoor is een (al dan niet zelfsturende)\nstandaardbus meer geschikt.<\/p>\n\n\n\n

Daarbij valt aan te stippen dat Volvo de ambitie heeft om\nals eerste een volledig zelfsturende standaardbus met een lengte van 12 meter\nop de markt te brengen.<\/p>\n\n\n\n

Daartoe sloot de Zweedse constructuur op 1 november van\nvorig jaar een samenwerkingsakkoord af met de Nanyang Technological University\n(NTU) in Singapore. Twee rijvaardige prototypes van de vol-elektrische Volvo\n7900 worden daarbij sinds maart van dit jaar uitgebreid getest. Een eerste bus\nop de wegen van de campus van de Nanyang Technological University, een tweede\nop de terreinen van de Singaporese busmaatschappij SMRT. De Singaporese\noverheid hoopt alvast tegen 2022 volledig zelfsturende elektrische bussen te\nkunnen inzetten in verschillende delen van het land.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Een autonome standaardbus van Volvo rijdt proef op de universiteitscampus van Singapore<\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\n

Heel erg verspreide vervoerstromen zijn dan wel een kolfje\nnaar de hand van deze zelfsturende mini-navettebusjes. Zoals doorheen\nvoetgangerszones met nauwe straatjes, transfers van cabinepersoneel tussen het\ndienstlokaal en de vliegtuigen of van reizigers tussen terminals van een zelfde\nluchthaven, of tussen een nabijgelegen tram- of metrohalte en de vertrek- en\naankomsthal (Charles de Gaulle,  Frankfurt, Nantes, \u2026), het verbinden van\nhaltes van openbaar vervoer en de parkeerplaatsen met de ingang van grote\nziekenhuiscomplexen (Groningen). Of het vervoer van studenten en personeel op\nuitgebreide universiteitscampussen (Rijsel) evenals op uitgebreide\nindustrieterreinen (Groothertogdom Luxemburg, Lyon), grote winkelcentra en\nfabrieksterreinen (TOTAL in Duinkerke). Ook amusementsparken en toeristische\nsites staan op het lijstje met mogelijke invullingen.<\/p>\n\n\n\n

In de Oostenrijkse hoofdstad Wenen zijn ze minder opgetogen\nover die zelfsturende mini-navettebusjes. Nadat op 18 juli van dit jaar een\n30-jarige voetgangster bij het oversteken van een straat lichtgewond raakte,\nwerden deze busjes -na nog geen anderhalve maand proefdraaien- reeds aan de\nkant gezet. Omdat het betrokken busje op het moment van het ongeval slechts een\nsnelheid van 12 km per uur haalde, bleef het menselijk leed gelukkig beperkt.<\/p>\n\n\n\n

Zelfsturend is echter geen synoniem voor volledig autonoom. Niveau 5 is op de SAE-schaal[1]<\/a> het allerhoogste niveau\nvan voertuigautomatisatie waarbij een autonoom voertuig zonder enige menselijke\ntussenkomst alle verkeerssituaties aankan. Op privaat terrein, zoals bv. bij\nbusexploitant Sales-Lentz in het Groothertogdom, lukt dat wel maar op de\nopenbare weg is dit nog andere koek. <\/p>\n\n\n\n

Michel REISCH, woordvoerder voor busexploitant Sales-Lentz:<\/p>\n\n\n\n

\u201cWanneer onze zelfsturende minibusjes\neen obstakel (zoals bv. een opengebroken weg, nvdr) op hun pad ontmoeten,\nremmen ze zelfstandig en in alle veiligheid af en geven ze een geluidssignaal\nom aan te duiden dat ze worden geconfronteerd met een obstakel. Maar tot op\nheden kunnen ze nog niet op zichzelf rond dit obstakel heen rijden. In dat\ngeval moet de operator\/begeleider tussenkomen en de besturing overnemen om rond\nhet obstakel heen te rijden. Daarna kan het busje weer zelfstandig zijn weg\nverder zetten\u201d.<\/em><\/p>\n\n\n\n

Maar ook de wetgeving is nog niet helemaal klaar voor\nniveau 5:  Om haar innoverende industrie\nalle kansen te geven (zowel Navya als Bestmile zijn Franse constructeurs), verlenen\nde Franse autoriteiten nogal vlot vergunningen voor experimentele toepassingen\nmaar andere landen stellen zich nogal afwachtend op.<\/p>\n\n\n\n

Michel REISCH van\nSales-Lentz stelt dat het Groothertogdom niet op zijn eentje zijn nationale\nwetgeving gaat veranderen maar wacht op een Europees initiatief voor het\naanpassen van het op 8 november 1968 afgesloten \u201cVerdrag van Wenen inzake het\nwegverkeer en inzake de verkeerstekens\u201d. Dit verdrag wil bij\nmiddel van gemeenschappelijke verkeersregels het wegverkeer veiliger maken maar\nvolgens Michel Reisch blijft het nog een drie tot vier jaar wachten tot deze\nwijziging van kracht wordt\u201d.<\/p>\n\n\n\n

In een volgende stap zal een operator verschillende zelfrijdende busjes op afstand via beeldschermen volgen en in geval van problemen op afstand kunnen ingrijpen, maar over 3 tot 5 jaren zou ook deze stap volledig moeten worden geautomatiseerd. Om veiligheidsredenen is de maximumsnelheid momenteel nog beperkt tot 20 km per uur maar bedoeling is om dit geleidelijk op te drijven tot maximum 40 km per uur. Busexploitant Sales-Lentz heeft alvast de ambitie om binnen de 10 jaar een heel netwerk met dergelijke\u00a0 navettebusjes te ontplooien.<\/p>\n\n\n\n

[1]<\/a> SAE: \u201cSociety of Automotive\nEngineers\u201d; de SAE-schaal is wereldwijd de meest toegepaste en internationaal\nerkende indeling bij voertuigautomatisatie<\/em><\/p>\n\n\n\n

(c) Nico Callens<\/p>\n\n\n\n

Deze tekst verscheen eerder in Mondig Mobiel nr. 129 (juli\/augustus\/september 2019)<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Het voorbije voorjaar regende het berichten waarbij initiatieven met zelfsturende minibusjes werden aangekondigd of reeds werden opgestart. Deze minibusjes blijken duidelijk tot de verbeelding te spreken maar zijn ze wel echt nuttig ? In Mondig Mobiel nr. 126 (oktober 2018) … Lees verder →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[22],"tags":[],"class_list":["post-923","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-samenleving"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/923","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=923"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/923\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":943,"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/923\/revisions\/943"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=923"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=923"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=923"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}