Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the stop-user-enumeration
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentyten
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":898,"date":"2019-07-01T09:41:38","date_gmt":"2019-07-01T08:41:38","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/?p=898"},"modified":"2022-08-04T13:12:26","modified_gmt":"2022-08-04T12:12:26","slug":"introductie-van-ertms-etcs-loopt-niet-van-een-leien-dakje","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/introductie-van-ertms-etcs-loopt-niet-van-een-leien-dakje\/","title":{"rendered":"Introductie van ERTMS \/ ETCS loopt niet van een leien dakje"},"content":{"rendered":"\n
Het lijkt op de\nsage van Arriva\u2019s \u2018Drielandentrein\u2019, die Belgi\u00eb niet in mag vanwege ontbrekende\nETCS-apparatuur, maar nu lijkt het er ook op dat aan de Frans-Luxemburgse grens\neen vergelijkbaar conflict tussen de SNCF en de Luxemburgse netwerkbeheerder\nspeelt. Mogen Franse treinen straks Luxemburg niet meer in?<\/strong><\/p>\n\n\n\n In een interview op pagina 14 van Magazine Personenvervoer van juni 2019 benadrukt de NMBS bij monde van haar algemeen directeur transport Koen Kerckaert nogmaals dat de bezwaren tegen de \u2018Drielandentrein\u2019 van collega Arriva niets te maken hebben met angst voor mogelijke concurrentie op het Belgische net, maar alles met ontbrekende veiligheidsapparatuur. Met ETCS. <\/p>\n\n\n\n Gekibbel bij de\ngrens<\/strong><\/p>\n\n\n\n \u2018ERTMS\u2019 – De afkorting staat voor \u2018European Rail Traffic Management System\u2019, geen product maar een systeemspecificatieen is de overkoepelende term voor het net iets meer bekende ETCS, het \u2018European Train Control System\u2019. Dit is een Europees treinbe\u00efnvloedingssysteem waarbij treinen automatisch tot stilstand kunnen worden gebracht bij het voorbijrijden van een rood sein of bij het niet naleven van de maximum toegelaten snelheid. Bedoeling is dat overal in Europa hetzelfde beveiligingssysteem van toepassing is waardoor treinstellen van verschillende spoorbedrijven niet langer het treinbe\u00efnvloedingssysteem van elk bereden spoornet aan boord moeten hebben. Voordeel van ETCS is dat in tegenstelling met de vroegere getrapte systemen, de snelheid van de treinen ononderbroken wordt gecontroleerd en wordt vergeleken met de op dat moment toegelaten snelheid.<\/p>\n\n\n\n De installatie van het treinbe\u00efnvloedingssysteem ETCS vergt echter flinke inspanningen en investeringen van zowel overheden, netwerkbeheerders als vervoerbedrijven en daar loopt het soms fout. Houdt bij Luik de Belgische overheid de deur dicht voor Arriva-treinen tussen Luik en Maastricht, aan de grens tussen het Groothertogdom Luxemburg en Frankrijk, ter hoogte van Bettembourg, is het dan weer de vervoeronderneming SNCF die er niet in slaagt om tijdig het ETCS-systeem te installeren op zijn treinen naar Luxemburg. Het lijkt er op dat die treinen straks Luxemburg niet binnen mogen. <\/p>\n\n\n\n ATB en TBL1<\/strong><\/p>\n\n\n\n Helemaal nieuw zijn dergelijke treinbe\u00efnvloedingssystemen\nniet want in Nederland bestaat de allereerste versie van het ATB, het\nautomatische treinbe\u00efnvloedingssysteem, al sinds begin de jaren \u201860 van de vorige\neeuw. De treinramp die zich op 8 januari 1962 \nnabij Harmelen (op de spoorlijn Utrecht \u2013 Rotterdam) voltrok en die het\nleven kostte van 93 personen en waarbij ook nog eens 52 gewonden werden geteld\n(het grootste ongeval in de geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen), lag\naan de basis van ATB. Een tweede generatie van dit Nederlandse\ntreinbe\u00efnvloedingssysteem kwam er vanaf 2008.<\/p>\n\n\n\n In Belgi\u00eb daarentegen bleef men tot omstreeks de treinramp in Buizingen op 15 februari 2010 vertrouwen op het aloude \u2018krokodil-systeem\u2019(*): bij het voorbijrijden van een waarschuwingssein \u2018dubbel geel\u2019 moest de treinbestuurder zijn memorisatiesysteem uitzetten om zo zijn waakzaamheid te bevestigen. Deed hij dit niet, dan kwam zijn trein nog voor het daaropvolgende stopsein, tot stilstand. Het krokodil-systeem dankt zijn naam aan het registratietoestel tussen de sporen dat enigszins lijkt op een krokodil.<\/p>\n\n\n\n Nadeel was wel dat bij onachtzaamheid n\u00e0 het voorbijrijden\nvan het waarschuwingssein \u2018dubbel geel\u2019, het ongeoorloofd voorbijrijden van een\nstopsein niet kon worden vermeden. En dat was precies wat is gebeurd tijdens de\ntreinramp in het Belgische Buizingen.<\/p>\n\n\n\n Het \u2018TBL1-systeem\u2019, waarbij TBL staat voor \u201cTransmissie\nBaken Locomotief\u201d stond toen al in de steigers, maar werd niet verder uitgerold\nomdat het geen meerwaarde bood tegenover het reeds gebruikte \u2018krokodil-systeem\u2019:\nook het TBL1-systeem kon namelijk niet verhinderen dat treinen bij een te hoge\nsnelheid een rood sein zouden voorbijrijden. Een verdere verfijning van het\nsysteem werd echter uitgesteld omdat een Europees veiligheidssysteem in het\nvooruitzicht werd gesteld. Het risico bestond dat een verbeterde TBL1-versie\nzou worden ingehaald door het nog betere Europees beveiligingssysteem ETCS.<\/p>\n\n\n\n Verbetering TBL<\/strong><\/p>\n\n\n\n Terwijl ETCS op zich liet wachten, bleef ook het\nTBL-systeem op een waakvlammetje staan wat na de treinramp in Buizingen tot\nonbegrip leidde bij de Belgische politiek. Een parlementaire\nonderzoekscommissie was in zijn oordeel niet te spreken over het feit dat zowel\nhardware als software beschikbaar was en stof stond te vergaren in de\nwerkplaatsen van Infrabel en NMBS. De aanschaf van die hardware was echter geen\nweggegooid geld want die zou eveneens worden gebruikt bij het invoeren ETCS.<\/p>\n\n\n\n Uiteindelijk leidde de treinramp in Buizingen er toe dat\neen enigszins verbeterd TBL1+ toch nog versneld werd ge\u00efnstalleerd. Die\nverbeterde versie van dat TBL1-systeem maakt een extra transmissiebaken nodig op\n300 meter van het stopsein. Wanneer dat baken met meer dan 40 km\/uur wordt\nvoorbijgereden, kan er toch nog tijdig voor het rode sein worden gestopt.\nNadeel is wel dat daardoor de naderingssnelheid in bijvoorbeeld stations is\nverlaagd, wat stiptheids- en capaciteitsproblemen cre\u00ebert.<\/p>\n\n\n\n Ondertussen is in Belgi\u00eb het met fysieke transmissiebakens\nwerkende ETCS-1 al op enkele plaatsen, vooral op de (internationale) goederencorridors,\nge\u00efnstalleerd, terwijl tussen De Panne en Diksmuide ook reeds het op GSM-R\ngebaseerde ETCS-2 in de dienst is. Bij ETCS-2 kunnen de fysieke seinen\nachterwege blijven en moet een treinbestuurder alleen afgaan op de instructies\ndie op zijn beeldscherm in de stuurcabine verschijnen.<\/p>\n\n\n\n Problemen tussen Metz en Luxemburg<\/strong><\/p>\n\n\n\n Bij het in dienst stellen van de\nhogesnelheidslijnen tussen Halle en Frans\/Belgische grens en tussen Leuven en\nde Duits\/Belgische grens was ETCS nog niet beschikbaar en diende men gebruik te\nmaken van een op ETCS-2 ge\u00efnspireerd eigen systeem. Tussen Antwerpen en de\nNederlands\/Belgische grens wordt wel reeds gebruik gemaakt van ETCS-2 (na te trekken !!!!).<\/p>\n\n\n\n Ook de Luxemburgse spoorwegen willen niet achterblijven en\nzijn dan ook volop bezig met het installeren van ETCS op hun net. Op 31\ndecember van dit jaar verdwijnen de beveiligingssystemen met \u2018krokodillen\u2019\nzodat op 1 januari van volgend jaar alleen nog het Europese ETCS van kracht is.\nEen dodelijk spoorwegongeval in het grensstadje Bettembourg op 14 februari 2017\nheeft het versneld en breed uitrollen van ETCS op de infrastructuur een jaar\nversneld.<\/p>\n\n\n\n Het Luxemburgse materieel is daarbij reeds sinds 2017\nuitgerust terwijl het Duitse en Belgische materieel dat de Luxemburgse grens over\nmoet, van ETCS is voorzien of tijdig zal worden voorzien. Hier worden dan ook\ngeen problemen verwacht.<\/p>\n\n\n\n Wel worden problemen verwacht op de rechtstreekse\ntreinverbinding tussen Metz en Luxemburg, een verbinding die wordt gereden met\nuitsluitend Frans materieel. Omdat de Franse spoorwegen niet langer zullen\nkunnen genieten van een uitzonderingsmaatregel, mogen de Franse treinstellen\ndie dan nog niet zijn uitgerust met ETCS, Luxemburg niet meer in.<\/p>\n\n\n\n Het gaat om 25 TER-treinstellen waarvan begin januari 2020\nnog maar 12 treinstellen met ETCS zullen zijn uitgerust. Daarom zullen\ntreinreizigers op sommige treinen tussen Metz en Luxemburg in Thionville moeten\noverstappen op een Luxemburgse trein. Luxemburgse treinstellen kunnen dan weer\nniet op het Franse spoorwegnet rijden omdat deze treinstellen niet zijn\nvoorzien van het Franse veiligheidssysteem KVB.<\/p>\n\n\n\n Protectionistische reflex? <\/strong><\/p>\n\n\n\n Een soortgelijk verhaal speelt zich af rond Luik, Aken en\nMaastricht: Arriva, de geprivatiseerde dochter van de Duitse spoorwegen, verzorgt\nsinds december 2016 het openbaar vervoer in de provincie Limburg. Ook wil het\nbedrijf een \u2018Drielandentrein\u2019 van Luik naar Aken via Maastricht en Heerlen laten\nrijden.<\/p>\n\n\n\n Omdat de Belgische instanties de acht gloednieuwe\ndriespanningsmotorstellen van Arriva niet willen homologeren voor het Belgische\nspoorwegnet, mogen deze Arriva-treinen Belgi\u00eb niet in. Daardoor is dit \u2018voorlopig\u2019\nslechts een \u2018Tweelandentrein\u2019 want sinds is de start op zondag 27 januari van\ndit jaar, rijden deze treinen slechts tussen Maastricht en Aken via Heerlen.<\/p>\n\n\n\n De offici\u00eble reden waarom de Arriva-treinstellen geweigerd\nworden bij Infrabel, is dat ze nog niet zijn uitgerust met ETCS. Toch zijn deze\ntreinstellen speciaal gebouwd om te kunnen rijden in zowel Nederland, Duitsland\nen Belgi\u00eb en hebben ze de specifieke veiligheidsuitrusting voor de drie landen\n(waaronder het Belgische TBL1+) aan boord. Verder zijn al de nodige\nvoorzieningen getroffen opdat ETCS snel in de treinstellen zou kunnen worden\ningebouwd. Maar op dat deel van het Belgische spoorwegnet is ETCS nog niet in\nbedrijf en zijn er nog geen plannen om op dat traject TBL1+ te schrappen.<\/p>\n\n\n\n Arriva daarentegen stelt dat het tot 2025 de tijd heeft om\nzijn gloednieuwe treinstellen uit te rusten met ETCS. Ondanks dat in de drie\nlanden dezelfde Europese regelgeving van toepassing is, is die homologatie w\u00e9l\nverkregen voor Nederland en Duitsland.<\/p>\n\n\n\n De officieuze reden zou een protectionische reflex bij de\nBelgische spoorwegen zijn, hetgeen de NMBS in dit nummer (nogmaals) nadrukkelijk\nontkent. Bij een liberalisering van het binnenlandse spoorverkeer zou Arriva\nweleens een concurrent van de NMBS kunnen worden en men wil verhinderen dat\nArriva nu al met \u00e9\u00e9n been \u2018in huis\u2019 zou staan. In plaats van mee te stappen in\nhet drielandenverhaal wil de NMBS de dienst tussen Luik en Maastricht zelf\nrijden met niet-aangepast materieel.<\/p>\n\n\n\n (*) Nadat het project lange tijd niet van de grond kwam was men bij de NMBS kort voor de treinramp in Buizingen begonnen met de uitrol van TBL1+: een zeer beperkt aantal seinen was reeds uitgerust met TBL-bakens en een zeer beperkt aantal treinen was nog maar uitgerust met apparatuur om de signalen van de TBM-bakens te capteren. <\/em><\/p>\n\n\n\n (c) Nico Callens<\/p>\n\n\n\n Deze tekst verscheen in “Magazine Personenvervoer” van juni 2019<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Netwerkbeheerders kibbelenen en vervoerders zorgen voor een extra overstap Het lijkt op de sage van Arriva\u2019s \u2018Drielandentrein\u2019, die Belgi\u00eb niet in mag vanwege ontbrekende ETCS-apparatuur, maar nu lijkt het er ook op dat aan de Frans-Luxemburgse grens een vergelijkbaar conflict … Lees verder