Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the stop-user-enumeration
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentyten
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":562,"date":"2017-09-21T14:09:43","date_gmt":"2017-09-21T13:09:43","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/?p=562"},"modified":"2017-09-21T19:51:53","modified_gmt":"2017-09-21T18:51:53","slug":"low-cost-low-quality","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/low-cost-low-quality\/","title":{"rendered":"Low cost, low quality ?"},"content":{"rendered":"
Zopas verscheen het recentste nummer van het tijdschrift “Mondig Mobiel”, het ledentijdschrift van de gebruikersvereniging “TreinTramBus”, een vereniging die ik een warm hart toedraag en die reeds sinds jaren deskundig wordt geleid door voorzitter Stefan Stynen.<\/strong><\/em><\/span><\/p>\nVan de hand van Stefan Stynen verscheen in dit laatste nummer van Mondig Mobiel een sterke opinietekst die ik u niet wens te onthouden:<\/strong><\/em><\/span><\/p>\nStefan Stynen, voorzitter TTB (foto TreinTramBus)<\/p><\/div>\n
De bussen van Eurolines zijn al jaren een vertrouwd beeld op onze wegen, maar de jongste jaren zien we steeds meer bussen van concurrenten in onze steden rijden. Flixbus, Ouibus, IC-Bus,… ze willen u allemaal voor geen geld vervoeren. Ook <\/strong>op het spoor duiken nieuwe low cost-initiatieven op zoals de OUIGO van de SNCF of de IZY als goedkoop alternatief voor de Thalys. Klinkt allemaal leuk, maar is er ook echt <\/strong>reden tot feesten?<\/strong><\/p>\nOpenbaar vervoer zal altijd een evenwicht blijven tussen de optelsom van individuele verplaatsingsbehoeften en de collectieve bundeling daarvan in vaste lijnen. Dankzij knooppunten en overstapmogelijkheden komen die vaste lijnen in de praktijk tegemoet aan zoveel mogelijk individuele verplaatsingsbehoeften. Van netwerk-effecten of over-stappen liggen de meeste low cost-initiatieven echter niet wakker. Voor de basisbereik-baarheid van kleinere dorpen of steden moet je op hen niet rekenen. Probeer overigens maar eens een overzicht van de volledige dienstregeling te vinden op de site van Ouibus of Flixbus. Bij de SNCF vervangt de OUIGO steeds meer de TGV-verbindingen die rond Parijs rijden. In dat geval wordt het hele OV-systeem verzwakt.<\/p>\n
Hetzelfde geldt voor de IZY. Snelheid is niet voor iedereen een must en er is zeker een markt voor een verbinding Brussel \u2013 Parijs met haltes in steden als Bergen, Arras en\/of Amiens. Maar hoewel de IZY tussen Arras en Parijs over de klassieke lijn rijdt om de kosten voor het gebruik van een dure HSL te drukken, stopt hij onderweg nergens. Ook doorgaande tickets kopen vanuit of naar andere steden zit er niet in. Wie een aansluiting mist door een vertraging van de IZY, zoekt het zelf maar uit. Voor 10 euro naar Parijs is geen geld, maar hier wordt het hele OV-systeem niet beter van. Opnieuw kan de balans nog enigszins positief zijn als de IZY mensen naar de trein \u00a0lokt die anders de auto of het vliegtuig zouden nemen. Toch lijkt dit eerder een optelsom van beperkingen: de traag-heid van de klassieke trein, gecombineerd met de reserveringsplicht en het gebrek aan flexibiliteit van een HST. Het low cost-systeem gaat overigens wel erg ver. Om vooraf een sms-bericht te ontvangen over eventuele vertragingen betaal je 2 euro extra! Is dat niet strijdig met de EU-verordening inzake reizigersrechten, op grond waarvan je sowieso recht hebt op informatie?<\/p>\n
Flixbus op het Astridplein te Antwerpen (foto: Stefan Stynen)<\/p><\/div>\n
Het ontbreken van assistentie en wachtcomfort is eveneens een groot probleem bij langeafstandsbussen. Als een bus van Flixbus of een Ouibus zich vastrijdt in de file kan je eigenlijk nergens terecht. In de praktijk liggen de stopplaatsen vaak in de buurt van stations en kan je daar gaan wachten of schuilen, maar de busmaatschappijen zelf bieden helemaal niets aan. In landen als Spanje of Frankrijk vind je in grote steden speciale busstations met loketten, sanitair en wachtaccommodatie, maar in steden als Brussel of Antwerpen stoppen die bussen gewoon op straat. Vaak hinderen ze daarbij het stads- en streekvervoer. Het enige offici\u00eble Belgische busstation voor langeafstands-bussen is Brussel-Noord, maar dat is in de praktijk veel te klein en helemaal geen reclame voor de stad. Elk beleid op dit vlak. De overheid zou er beter aan doen te investeren in degelijke voorzieningen en de busexploitanten \u2013 net als bijvoorbeeld de NMBS \u2013 in ruil een vergoeding te vragen per bus die een busstation aandoet. Hoe zit het trouwens met de controle op de rij- en rusttijden of de veiligheid van al die bussen? Ook dat zijn aspecten die je niet zomaar aan de vrije markt kunt overlaten.<\/p>\n
Ten slotte blijft de vraag of die langeafstandsbussen al dan niet bij het openbaar vervoer gerekend moeten worden. De insteek van de busmaatschappijen is duidelijk commer-cieel. Dat betekent dat een busverbinding even snel kan verdwijnen als ze ontstaan is. Hun aanbod staat zowel qua dienstregeling als qua tarieven volledig los van het bestaande openbaar vervoer. Van netwerkduurzaamheid is dus geen sprake. En precies dat verwachten de reizigers van het openbaar vervoer. Hun keuzes van woonplaats, werk of school hangen af van de verwachting (zekerheid?) dat hun buslijn ook nog volgend jaar of binnen twee jaar zal rijden.<\/p>\n
Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus<\/em><\/p>\n <\/p>\n
TreinTramBus is een v.z.w. die opkomt op voor de belangen van de gebruikers van het openbaar vervoer. Enerzijds stoelt de werking van de vereniging op het opbouwen van expertise, o.m. door met een open geest de evoluties in het openbaar vervoer in binnen- en buitenland op te volgen, en anderzijds op het in dialoog te treden met zowel beleidsmakers als met de directies van de ov-bedrijven. TreinTramBus kiest daarbij duidelijk voor een constructieve aanpak die de “Not in my back yard” overstijgt en waarbij het algemeen belang vooropstaat.<\/span><\/em><\/p>\nOpdat deze gebruikersvereniging met succes haar maatschappelijk rol zou kunnen spelen en opdat de stem van TTB zou worden gehoord op de plaatsen waar dat belangrijk is, is ook uw steun broodnodig.<\/em><\/span><\/p>\nDe prijs voor een gewoon lidmaatschap kost \u20ac 20,- per jaar, over te schrijven \u00a0op bankrekeningnummer BE35 0682 0758 1037 met vermelding “Lidgeld + Mondig Mobiel”. Meer info over de TreinTramBus is te vinden op de\u00a0website van de vereniging<\/a>.<\/span><\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Zopas verscheen het recentste nummer van het tijdschrift “Mondig Mobiel”, het ledentijdschrift van de gebruikersvereniging “TreinTramBus”, een vereniging die ik een warm hart toedraag en die reeds sinds jaren deskundig wordt geleid door voorzitter Stefan Stynen. Van de hand van … Lees verder →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[4,14,31,22,17,18],"tags":[],"class_list":["post-562","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-consumenten","category-milieu","category-mobiliteit","category-samenleving","category-stedenbeleid","category-urbanisatie"],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/562","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=562"}],"version-history":[{"count":49,"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/562\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":614,"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/562\/revisions\/614"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=562"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=562"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=562"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}