Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the stop-user-enumeration
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentyten
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/0/6/4/mens-en-maatschappij.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":40,"date":"2013-11-04T14:53:22","date_gmt":"2013-11-04T13:53:22","guid":{"rendered":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/?p=40"},"modified":"2015-03-06T06:19:44","modified_gmt":"2015-03-06T05:19:44","slug":"spoorregionalisering-op-zijn-frans","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/blog.mens-en-maatschappij.be\/spoorregionalisering-op-zijn-frans\/","title":{"rendered":"Spoorregionalisering op zijn Frans"},"content":{"rendered":"
Toen op 1 januari 2002 in Frankrijk van start ging met de veralgemeende regionalisering van het Franse spoorverkeer, ging men niet over \u00e9\u00e9n nacht ijs. Vijf jaar eerder waren zes Franse regio\u2019s, waaronder \u201cNord \u2013 Pas-de-Calais\u201d en \u201cProvence \u2013 Alpes \u2013 C\u00f4te d\u2019Azur\u201d vrijwillig mee in een pilootproject gestapt dat aan die veralgemeende regionalisering voorafging. Maar het eigenlijke startschot dateert van 1986, toen de nationale spoorwegmaatschappij SNCF werk maakte van een verregaande decentralisatie van haar diensten en het begrip \u201cTransport Expres R\u00e9gional\u201d<\/em>, vertaald in het logo TER<\/em>, werd ingevoerd.<\/strong><\/p>\n In Frankrijk werd lang een zeer groot belang gehecht aan het centrale gezag dat het beleid bepaalde van de hele republiek en waarbij voor de departementen een uitvoerende taak was weggelegd. Dit vertaalde zich ook in de structuur van de Franse spoorwegmaatschappij, die zich vanuit Parijs bezig hield met de minste schroef die waar ook te lande in een dwarsligger werd geboord en die vanaf 1981 vooral ge\u00efnteresseerd leek in het nieuwe paradepaardje \u201cTGV\u201d.<\/em><\/p>\n Het was een tijdperk waar de Franse staat zich niet inliet met de concrete gang van zaken binnen de SNCF, wat resulteerde in een oudbollig imago dat zich in landelijke gebieden vooral liet kenmerken door een hoog \u201cDoctor Beeching-gehalte\u201d.<\/p>\n In een tijd waar alle aandacht en financi\u00eble middelen naar de TGV ging, waren er nauwelijks middelen om te investeren in regionale spoorinfrastructuur, noch in nieuw reizigersmaterieel.<\/p>\n Dit veranderde in 1982 met de oprichting van de regio\u2019s<\/em>: institutionele organen die zich uitstrekten over het grondgebied van verschillende departementen en die een grote mate van beleidsautonomie kregen. Daarbij kregen ze ook de bevoegdheid om met de SNCF contracten af te sluiten waarin mits betaling een opwaardering van het regionaal spoorvervoer kon worden beoogd. Rechtstreekse verkozenen konden zich aldus concreet met het spoorwegvervoer in hun regio inlaten.<\/p>\n Een en ander vertaalde zich ook in de structuren van de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF die zich in 1986 voor de organisatie van het meer lokale en regionale spoorverkeer ging decentraliseren en daarvoor ook het begrip \u201cTransport Expres R\u00e9gional\u201d<\/em> lanceerde. Voor de kersverse regio\u2019s was dit alvast een flinke stap vooruit omdat deze voor het promoten van hun regionale transportverzuchtingen niet meer hoefden aan te kloppen in Parijs en de daarvoor voorziene SNCF-budgetten regionaal konden worden beheerd.<\/p>\n De lakmoesproef voor de regionalisering kwam toen in 1997 zes Franse regio\u2019s (Alsace, Centre, Nord – Pas-de-Calais, Pays de la Loire, Provence-Alpes-C\u00f4te-d\u2019Azur en Rh\u00f4ne-Alpes) in een pilootproject stapten waarbij ze de volledige bevoegdheid kregen om hun eigen TER-beleid te voeren en de financi\u00eble middelen daarvoor niet meer aan de SNCF maar aan de betrokken regio\u2019s werden toegekend. Voor de uitvoering van hun spoorbeleid dienden ze beheerscontracten af te sluiten met de SNCF, die dan werd vergoed voor de geleverde diensten. Twee jaar later werd nog de uiterst landelijk regio \u201cLimousin\u201d aan het pilootproject toegevoegd.<\/p>\n De resultaten van deze regionalisering waren in elk geval dermate positief dat vijf jaar later, op 1 januari 2002, alle Franse regio\u2019s met de regiotrein vertrokken. In de regio\u2019s die aan het pilootproject deelnamen steeg het spooraanbod tussen 1997 en 1992 gemiddeld met 33%, dit tegenover 17% in de regio\u2019s die niet aan het pilootproject deelnamen en dit alles in een context waarbij door de Franse staat niet langer subsidies werden verleend om financi\u00eble putten te vullen maar met deze financi\u00eble middelen een budgettair evenwicht diende te worden nagestreefd.<\/p>\n Ook de regionalisering sinds 2002 mag, globaal genomen, een groot succes worden genoemd. Zo steeg in de periode 2002 – 2007 het TER-aanbod met 27% terwijl de inkomsten uit spoorkaartjes verhoogden met 38%.<\/p>\n Azurenkust<\/strong><\/p>\n Deze cijfers zijn nog spectaculairder wanneer als voorbeeld de evolutie van de TER in de regio \u201cProvence \u2013 Alpes \u2013 C\u00f4te d\u2019Azur\u201d (afgekort PACA) wordt genomen. Deze regio met 4,9 miljoen inwoners strekt zich uit over de departementen \u201cAlpes de Haute Provence\u201d, \u201cHautes Alpes\u201d, \u201cAlpes Maritiemes\u201d, \u201cVar\u201d en \u201cVaucluse\u201d.<\/p>\n De bevolking is daarbij vooral geconcentreerd langs de kustlijnen van de \u201cAlpes Maritimes\u201d (1\u00a0084\u00a0428 inwoners) en van de \u201cVar\u201d (1\u00a0001\u00a0408 inwoners). De belangrijkste spoortrafiek situeert zich dan ook langs de kustlijn.<\/p>\n Tussen 1998 en 2009 is in deze regio het aanbod gestegen van circa 7 miljoen treinkm tot circa 12 miljoen treinkm (een totale stijging met 82,3% of een gemiddelde jaarlijkse stijging met 5,6%). Het aantal reizigerskm steeg tussen 1998 en 2009 met 86,8 %van 700 miljoen tot 1.200 miljoen. In 2009 werd het aanbod opnieuw gevoelig uitgebreid: met 19,8 %. Het aantal reizigerskm steeg in dat jaar evenwel met slechts met 0,5%.<\/p>\n Ernstige stiptheidsproblemen zorgden echter voor een hoge mate van onbetrouwbaarheid van het vervoersysteem en voor ernstige spanningen tussen regio en exploitant SNCF: Waar in 2005 reeds 22,8% van de treinen niet volgens het boekje reed,daalde de betrouwbaarheid van het TER-net in 2007 tot 24,8% om het in 2008 met 23,3% en in 2009 met 23,4% niet veel beter te doen.<\/p>\n In 2009 hadden in de hele regio 12% van de treinen een vertraging van meer dan vijf minuten. Een geflatteerd cijfer waarin ook de stiptere treinen van de kalme zijlijntjes zijn inbegrepen. Wanneer specifiek het treinverkeer langs de drukke kustlijn in aanmerking wordt genomen, liep het aantal treinen met meer dan 5 minuten vertraging op tot 20%. Bovendien waren er ook nog eens 16.000 geschrapte treinen, of 7,2 % van het voorziene aanbod.<\/p>\n De contractuele boetes voor het niet correct naleven van het beheerscontract stapelden zich bij de SNCF op; boetes die de SNCF overigens weigerde te betalen. Het oudste conflict, daterend uit 2003 en met betrekking op vertragingen die het gevolg waren van stakingen, belandde zelfs voor de rechtbank. Voor 2007 en 2008 stond er samen voor 16 miljoen euro’s (onbetaalde) boetes op de teller.<\/p>\n Daaropvolgend werd begin 2010 de SNCF grondig de levieten gelezen. Daarbij erkende de spoorwegmaatschappij dat de ingezette middelen onvoldoende waren om op een aanvaardbare manier de contractueel vastgelegde dienstverlening te kunnen verzekeren en dat sommige exploitatiemethodes niet waren aangepast aan het verwachte treinaanbod.<\/p>\n Origineel was in elk geval dat een groot deel van de geldboetes die de SNCF aan de regio schuldig was, concreet werden ge\u00efnvesteerd in de betrouwbaarheid van het TER-spoornet. Infrastructuurbeheerder \u201cR\u00e9seau Ferr\u00e9 de France\u201d aanvaardde om onmiddellijk 14 miljoen euro te investeren in het wegwerken van de zwakste schakels van het spoornet.<\/p>\n De resultaten lieten niet lang op zich wachten want tijdens het eerste trimester van 2011 daalde in vergelijking met dezelfde periode van het jaar voordien het aantal afgeschafte treinen spectaculair van 12.300 tot 2.720 ! Bovendien reden gemiddeld opnieuw 91 % van de treinen met een vertraging van maximaal 5 minuten daar waar dat in het eerste semester van 2010 slechts 83% was.<\/p>\n Deze sterk verbeterde resultaten leidden er toe dat de onderlinge relaties tussen regio en SNCF sterk verbeterden, in die mate zelfs dat begin november van dit jaar (2012) kon worden bekendgemaakt dat de lopende juridische geschillen worden stopgezet en dat onder meer ook de spons wordt geveegd over boetes ter waarde van 16 miljoen euro naar aanleiding van het ondermaatse treinaanbod in 2007 en 2008. Wel blijft de SNCF de regio nog steeds 5,5 miljoen euro verschuldigd.<\/p>\n Het is duidelijk dat de regio PACA als voogdijoverheid op haar strepen staat en dat op die manier de regionalisering er haar vruchten afwerpt. Ook op andere domeinen zoals het tariefbeleid, de stationsinfrastructuur en de aankoop van rollend materieel speelt de regio haar rol terwijl de regio\u2019s via de beheerscontracten met de SNCF ook hun inbreng hebben inzake onderhoud en uitbouw van spoorinfrastructuur.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Ervaringen aan de Azurenkust Toen op 1 januari 2002 in Frankrijk van start ging met de veralgemeende regionalisering van het Franse spoorverkeer, ging men niet over \u00e9\u00e9n nacht ijs. Vijf jaar eerder waren zes Franse regio\u2019s, waaronder \u201cNord \u2013 Pas-de-Calais\u201d … Lees verder